ثبت شرکت شایگان » ثبت شرکت
ثبت شرکت یکی از گامهای اساسی در تأسیس یک کسب و کار است که میتواند تأثیر بسزایی در پیشرفت و رشد آن داشته باشد. در این متن، فرایند ثبت شرکت، مزایا، مراحل مختلف و نکات قابل توجه در این زمینه بررسی میشود.
یکی از اولین قدمها در راهاندازی یک شرکت، ثبت آن است. ثبت شرکت به معنای قانونی کردن و تأیید وجود یک شرکت توسط مراجع ذیصلاح دولتی یا خصوصی است. این فرآیند با دقت باید انجام شود، زیرا تأسیس یک شرکت بدون ثبت، ممکن است منجر به مشکلات حقوقی و مالی شود.
.
فرآیند ثبت شرکت ممکن است در هر کشوری متفاوت باشد، اما در بسیاری از موارد، شامل مراحل زیر است:
۱. تعیین نوع شرکت: قبل از هر چیز، باید نوع شرکتی که قصد ثبت آن را دارید تعیین کنید. آیا این یک شرکت تک نفره (شرکت مسئولیت محدود یا شرکت تک شخصی) است یا شرکت سهامی عام؟
۲. انتخاب نام شرکت: نام شرکت باید منحصر به فرد و قابل تشخیص باشد. اطمینان حاصل کنید که نام شما با قوانین محلی سازگار و تأیید شده است.
۳. تدوین اساسنامه: اساسنامه یا اساسنامه شرکت، سندی است که قوانین اساسی و ساختار داخلی شرکت را مشخص میکند. این شامل اطلاعاتی مانند مقصد، موقعیت، سرمایه اولیه، ساختار مدیریتی و حقوق و مسئولیتهای اعضا میشود.
۴. ثبت در دفتر ثبت شرکت: پس از تهیه اساسنامه، شما باید در دفتر ثبت شرکت مربوطه درخواست ثبت شرکت خود را ارائه دهید. این شامل پرداخت هزینههای مربوطه و ارائه اسناد لازم است.
۵. دریافت مجوزها و پروانهها: بسته به نوع شرکت و فعالیتهای آن، شما ممکن است نیاز به دریافت مجوزها و پروانههای مختلفی داشته باشید.
۶. اعلام ثبت شرکت: پس از اتمام فرآیند ثبت، شما باید ثبت شرکت خود را اعلام کنید. این میتواند شامل انتشار در روزنامهها، اعلام در وبسایتهای مربوطه یا دیگر روشهای اعلام عمومی باشد.
لازم نیست نگران ثبت شرکتتون باشید ما صفر تا صد ثبت شرکت شما را انجام میدیم. کارشناسان ثبت شرکت شایگان شما را تا پایان مراحل ثبت راهنمایی میکنند.
ثبت شرکت می تواند یکی از بهترین راه هایی باشد که می توانید تجارت خود را گسترش داده و به موفقیت آن اطمینان کنید. یک وکیل تجاری می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید کدام گزینه برای شما مناسب است. مشاوران ثبت شایگان راه صحیح را برای انتخاب شرکت مناسب نشان می دهند.
شرکت و مزایای آن برای تجارت و برند شما اگر اهل تجارت و صاحب یک شرکت هستید ، باید اطمینان حاصل کنید که شرکت شما ثبت شده است. این امر الزامی است و به شما كمك می كند بدون تنش های زیاد تجارت كنید. گرچه این امر مستلزم فرآیند زیادی در ثبت شرکت است ، اما هیچ نگرانی برای آن وجود ندارد. ثبت شایگان با کارشناسان حرفه ای که دارند خدمات ثبت شرکت را ارائه می دهند. همیشه بهتر است شرکت خود را در اولین زمان ثبت کنید زیرا در صورت بروز هرگونه اشتباه ، از منافع شما محافظت می کند.
تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با داشتن شرایط ثبت و آشنایی با نحوه آن ، شرکت خود را به ثبت می رسانند.به عبارت بهتر مطابق قوانین ایران اجازه ثبت به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی داده شده است. افرادی که اجازه ثبت به آنها داده شده است ، شرکت ها هستند. شرکت ها می توانند بدون وجود هیچ شخص حقیقی با یکدیگر شریک شده و شرکت جدیدی ثبت کنند.
اشتباهی که بسیاری از کسب و کارها مرتکب می شوند این است که برای ثبت اقدامی نمی کنند و در نتیجه شرکت آنها تضامنی محسوب شده و مدیران شرکت با جریمه مواجه می گردند. پس بدون ثبت ، شخصیت حقوقی برای شرکت ایجاد می شود ولی بدلیل تبعاتی که دارد و اجبار قانون ، ثبت آن ضروری است.
شرکتها انواع مختلفی دارند که باتوجه به نیاز و نوع کسب و کاری که دارند شرکت خود را انتخاب کنند ، در ایران تقاضا بیشتر برای دو نوع شرکت می باشد که در مباحث دیگر بیشتر بر روی این دو نوع شرکت صحبت میکنیم ، هرکدام از این نوع شرکتها را ما برای شما توضیح می دهیم . انواع شرکت به شرح زیر می باشد:
مدارک ثبت شرکت یکی از مراحل اساسی در راهاندازی هر کسب و کار است. این مدارک برای ایجاد انگیزه حقوقی و مالی برای شرکت، و همچنین برای تضمین حقوق و تعهدات شرکت در قبال سایر افراد و سازمانها لازم است. در اینجا به مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت میپردازیم.
یکی از اولین مراحل برای ثبت شرکت، انتخاب نوع شرکت است. آیا شرکت فردی، شرکت سهامی خاص یا عمومی، شرکت مسئولیت محدود، یا سایر انواع شرکت مناسب است؟ پس از انتخاب نوع شرکت، باید به مراجع مربوطه برای ثبت آن مراجعه کنید.
یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت، سند تشکیل است. این سند شامل اطلاعاتی از جمله نام شرکت، نوع شرکت، آدرس محل اقامت، هدف اصلی شرکت، سهامداران و مدیران است.
همچنین، برای ثبت شرکت، شما باید یک حساب بانکی رسمی به نام شرکت ایجاد کنید و گواهی ایجاد حساب بانکی را به مراجع مربوطه ارائه دهید.
در بعضی موارد، شما نیاز به مجوزها و مجوزهای خاصی از ادارات دولتی دارید، مانند مجوزهای بهداشتی یا مجوزهای محلی.
ضمناً، بسته به محل و نوع فعالیت شرکت، ممکن است نیاز به مدارک دیگری هم داشته باشید، مانند مجوزهای محل کار، قراردادهای اجاره و غیره.
در نهایت، پس از جمعآوری تمامی مدارک لازم، مراحل ثبت شرکت را انجام داده و پس از تأیید مراجع مربوطه، شما میتوانید شرکت خود را به صورت رسمی ثبت کنید. این مدارک ثبت شرکت، اساسیترین بخش از فرآیند راهاندازی یک کسب و کار است که به شما امکان میدهد به صورت قانونی و مطمئن فعالیت خود را آغاز کنید.
بسیاری از اشخاص در مراحل مختلف ثبت چه در زمان حضوری بودن و چه در زمان الکترونیکی ، مشکلات فراوانی برایشان پیش می آمد ، در نهایت ثبت شایگان با استفاده از تجارب خود در این زمینه موفق به جمع آوری مجموعه قوانین و آیین نامه و نمونه صورت جلسات و اساسنامه ها و نمونه های آگهی های مربوط به شرکت ها باشد. با خواندن این مطالب انبوهی از مشکلات و سردرگمی هایی که برای مراجعان به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ایجاد میکند را بکاهد.
درخواست به ثبت تاسیس ir.ssaa.irsherkat://http کلیه کاربران میتوانند با ورود به تارنماي شرکت یا موسسه غیر تجاري نمایند.
اطلاعات متقاضی
” واحد ثبتی ” . در این قسمت نام شخصی که متقاضی تاسیس شرکت یا موسسه است وارد می شود مشخص ” تابعیت متقاضی ” ادارهاي ثبت شرکت، محلی است که شرکت باید در آنجا ثبت شود. سپس می شود.اگر گزینه ایرانی انتخاب شود باید حتماً شماره ملی شخص وارد شود و در صورتی که غیر شماره ملی ” ورود اطالعات شود . سایر اطالعات شامل ” شماره گذرنامه ” ایرانی انتخاب شود باید می باشد . همچنین باید »” شماره همراه متقاضی ” و ” نام خانوادگی متقاضی ” ،” نام متقاضی ” ،” متقاضی نام ” و ” نام امضا کننده دفتر ” از نظر اینکه اصیل یا وکیل است تعیین شود .منظور از ” سمت متقاضی ” مشخصات شخصی است که اطالعات شرکت را در اداره ثبت شرکت ها ” خانوادگی امضا کننده دفتر مشخص می کند که شخص از مدیران، شرکا، سهامداران یا ” سمت امضا کننده دفتر ” . تایید می نماید نیز حق واگذاري به غیر را مشخص می کند .پس از ” وضعیت توکیل امضا کننده ” . وکیل رسمی است کلیک بر روي کلید به صفحه بعد می رود.
مراحل ثبت شرکت در بسیاری از کشورها تقریباً به یک شکل استاندارد انجام میشود، اما ممکن است در هر کشوری تفاوتهایی وجود داشته باشد. در اینجا، مراحل ثبت شرکت در اکثر کشورها را توضیح خواهم داد:
تعیین نوع شرکت: شما باید تعیین کنید که شرکت شما یک شرکت خصوصی، شرکت عمومی، شرکت مسئولیت محدود و غیره خواهد بود.
انتخاب نام شرکت: شما باید نامی برای شرکت خود انتخاب کنید که با قوانین محلی هماهنگ باشد و هنوز توسط شرکتهای دیگر ثبت نشده باشد.
تهیه اسناد ثبتی: شما باید اسناد مورد نیاز را تهیه کنید، این شامل مدارک هویت شما و همچنین اسناد مربوط به سرمایه شما میشود.
پرداخت هزینههای ثبت: برای ثبت شرکت، شما باید هزینههای مربوطه را پرداخت کنید. این هزینهها ممکن است متغیر باشند و بسته به کشور و نوع شرکت متفاوت باشند.
ثبت شرکت: پس از تهیه اسناد لازم و پرداخت هزینهها، شما باید به دفتر ثبت شرکت مراجعه کرده و درخواست ثبت شرکت خود را ارائه دهید.
انتشار آگهی ثبت: در برخی کشورها، شما باید آگهی از ثبت شرکت خود در رسانههای محلی منتشر کنید تا اطلاعات مربوط به شرکت شما به عموم اطلاع رسانده شود.
دریافت مدارک ثبتی: پس از ثبت شرکت، شما مدارک ثبتی خود را دریافت خواهید کرد که این اسناد شامل گواهی ثبت، شناسه مالیاتی و سایر مدارک مربوط به ثبت شرکت است.
ثبت در موسسات دیگر: در اکثر کشورها، شما باید شرکت خود را در موسسات دیگری مانند اداره کار و مالیات ثبت کنید تا به طور کامل فعالیت شرکت شما رسمی شود.
به روزرسانی مدارک: شما باید مدارک ثبتی خود را بهروزرسانی کنید و هرگونه تغییر در اطلاعات شرکت خود را به مراجع مربوطه اعلام کنید.
همچنین باید توجه داشته باشید که در برخی کشورها مراحل و مدارک مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد و بهتر است قبل از آغاز فرایند ثبت شرکت، با مراکز مربوطه تماس بگیرید و اطلاعات دقیقتری را دریافت کنید.
نام پیشنهادي اشخاص حقوقی در موارد زیر قابل تایید نمی باشد
در تعیین نام شرکت موارد زیر می بایست رعایت شود
پس از اتمام ثبت شما مجاز به انجام کلیه فعالیتهای مندرج در موضوع شرکت خود، به طور رسمی می باشید اما باید بدانید برخی از اقدامات را می بایست به صورت اجباری انجام دهید که عدم انجام آنها باعث میشود متحمل مشکلات و جریمه های مالی شوید.این اقدامات شامل : اخذ کد اقتصادی ،دفاتر پلمپ قانونی ، تشکیل پرونده مالیاتی می باشد.
اساسنامه شرکت در واقع سندی است که تمام نکات مهم شرکت در آن قید می شود که درآن در خصوص ادارهشرکت و روابط بین شرکا تعیین و تکلیف می شود، به عبارت بهتر اساسنامه قراردادی است که در آن طرز کار شرکت ، اهداف شرکت ، نحوه فعالیت و وظایف شرکت را بیان می کند.
بعد از ثبت شرکت، انجام برخی اقدامات اساسی برای شروع فعالیت کسب و کار ضروری است. در اینجا چند مورد از اقدامات اصلی پس از ثبت شرکت ذکر شدهاند:
۱. افتتاح حساب بانکی شرکتی: برای پذیرش پرداختها و انجام تراکنشهای مالی، باید حساب بانکی برای شرکت خود باز کنید.
۲. ثبت مالیات: در بسیاری از کشورها، شرکتها باید برای مالیات ثبتنام کنند. بنابراین، باید با مقررات مالیاتی محلی آشنا شوید و اقدامات لازم را برای ثبت و پرداخت مالیات انجام دهید.
۳. انتخاب و ثبت نام تجاری: انتخاب نام تجاری مناسب و ثبت آن از جمله اقدامات مهم پس از ثبت شرکت است. این کار ممکن است شامل ثبت نام دامنه وب، ثبت نام تجاری و مجوزهای مرتبط باشد.
۴. مدیریت منابع انسانی: استخدام نیروهای انسانی کلیدی برای شرکت شما و ایجاد سیاستها و فرآیندهای مدیریت منابع انسانی (HR) بسیار حیاتی است.
۵. تهیه قراردادهای حقوقی: بررسی و تهیه قراردادهای حقوقی مهم مانند قراردادهای کار، توافقنامههای شراکت، قراردادهای اجاره و غیره جهت حفظ حقوق و تعهدات شرکت بسیار ضروری است.
۶. بیمه: بررسی نیازهای بیمه شرکت خود و بستن بیمههای لازم از جمله بیمه مسئولیت عمومی و بیمه کارفرمایی (در صورت لزوم) از مراحل پیشین انجامشده است.
۷. تبلیغات و بازاریابی: برنامهریزی برای تبلیغات و بازاریابی شرکت خود را آغاز کنید تا به مشتریان مورد نظر خود راه پیدا کنید.
این اقدامات تنها یک بخش از مراحل لازم پس از ثبت شرکت هستند و بسته به نوع و موقعیت شرکت، ممکن است نیازهای دیگری نیز وجود داشته باشد.
انتخاب و معرفی مکان و محل شرکت
تکمیل و تحویل دفاتر قانونی به صورت سالیانه
اظهارنامه مالیاتی حتی اگر شرکت هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد.
شرکت چند منظوره به شرکتی چند کاره گفته می شود که در زمینه های صادرات و واردات توزیع کالا و هم چنین امور بازرگانی فعالیت می کنند ، به همین دلیل موضوع فعالیت این دسته شرکت ها بسیار وسیع است. ثبت شرکت چند منظوره در ایران به معنای تاسیس یک شرکت با اهداف گسترده است که میتواند در حوزههای مختلف فعالیت کند.
سوالات مربوط به پلمب دفاتر:
1-نحوه ثبت نام پلمب دفاتر قانونی به چه صورت می باشد؟
متقاضی می تواند از طریق سایت irsherkat.ssaa.ir و انتخاب گزینه پلمب دفاتر قانونی درخواست خود را ثبت و پس از ورود اقلام اطلاعاتی، نسبت به امضاء و پرداخت الکترونیکی درخواست اقدام نماید.
نکته 1: پس از ثبت درخواست در سامانه درون سازمانی و تایید توسط کارشناس امکان پرداخت هزینه حق الثبت برای متقاضی فراهم میگردد.
نکته2: قبل از درخواست دفاتر تجارتی، متقاضی می بایست نسبت به اخذ شماره رهگیری پرونده مالیاتی از سامانه های سازمان امور مالیاتی اقدام نماید. (در صورت هرگونه ابهام مراتب از سازمان امور مالیاتی پیگیری گردد.)
نکته3: درخواست اظهارنامه دفترثبت تجارتی می بایستی در هر سال مالی توسط متقاضی تمدید گردد.
نکته4: پلمب دفاتر سال جاری پیش نیاز اظهارنامه دفترثبت تجارتی است.
توجه: زمان مناسب جهت درخواست پلمب دفاتر تجارتی، پیش از شروع سال مالی شخصیت حقوقی / حقیقی می باشد و در صورت عدم اقدام در موعد مقرر مسئولیت و عواقب ناشی این تاخیر بر عهده متقاضی می باشد.
———————————————————————————————————————-
سوالات مربوط به اظهارنامه:
1-نحوه ثبت نام اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی به چه صورت می باشد؟
از طریق سایت irsherkat.ssaa.ir ،گزینه اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی.
نکته: کد ثبت تجارتی برای اشخاص حقیقی کد ملی و برای اشخاص حقوقی شناسه ملی محسوب می شود.
2-بعد از امضا دفتر ثبت تجارتی نیاز به مراجعه حضوری دارد یا خیر؟
خیر، بطور خودکار در سامانه جامع تجارت ثبت می شود ولی در صورت نیاز می توانند در سامانه ثبت من در قسمت اسناد قابل امضا پرینت بگیرند.
نکته 1: پرینت اخذ شده از سامانه ثبت من فاقد نقش امضاء مدیر بوده و نیازی به درج آن نمی باشد.
نکته 2: درحال حاضر فرآیند اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی برای وکلا به صورت حضوری و برای شخص اصیل به صورت غیرحضوری انجام می پذیرد.
نکته 3: چنانچه اقلام اطلاعاتی نظیر سرمایه و اطلاعات هویتی مدیر عامل مطابق با آخرین تغییرات شخصیت حقوقی نباشد لازم است ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکتها و ارائه مستندات مربوطه نسبت به اصلاح اقلام مربوطه اقدام شود.
نکته 4: شماره پشتیبان سامانه جامع تجارت به منظور پیگیری کارت بازرگانی شماره 124 می باشد.
3- به چه دلیل دسترسی به امضاء الکترونیک در هنگام پذیرش اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی وجود ندارد؟
24 ساعت بعد از پرداخت حق الثبت در سایت irsherkat.ssaa.ir و پس از تایید کارشناس اجازه دسترسی به امضاء الکترونیک برای متقاضی فراهم می گردد.
4-اولین اقدام برای پذیرش درخواست اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی چیست؟
اولین اقدام ، ثبت درخواست پلمب دفاتر تجاری سال جاری شخصیت حقوقی/ حقیقی می باشد
5-مدت زمان ارائه اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی به اداره ثبت شرکتها برای وکلا جهت ثبت اظهارنامه چند روز می باشد؟
10 روز پس از پذیرش نهایی
——————————————————————————————————————————
سوالات مربوط به تعیین نام:
1-جهت تعیین نام اشخاص حقوقی چگونه می بایست اقدام نمود؟
تعیین نام فرآیندی جدا از تاسیس نبوده، لذا صرفا می بایستی از طریق سامانه جامع ثبت شرکتها به نشانی irsherkat.ssaa.ir اقدام گردد.
2-چه زمانی نامهای درخواستی توسط کارشناسان بررسی می گردد؟
زمانیکه متقاضی تمامی گام های مرتبط به تاسیس در سامانه را تکمیل نموده و در گام آخر برروی گزینه ( ارسال جهت بررسی تعیین تکلیف نام و محتوای الکترونیک) کلیک نماید.
3-بعد از مرحله تعیین نام،به چه صورت باید کار تاسیس را ادامه داد؟
می بایست با ابلاغیه تعیین نام برای باز کردن حساب به بانک مراجعه شود و بعد از وارد کردن اطلاعات بانکی در سامانه از تمامی اوراق پرینت گرفته شود و به آدرس اداره ثبت شرکتهای استان مربوطه با پاکت ثبت تاسیس ارسال شود.
نکته: جهت تسهیل و تسریع در امور،پیشنهاد می گردد جهت تعیین نام قبل از ارسال درخواست نسبت به جستجوی نام از طریق لینک واقع در گام مربوط به تعیین نام سامانه irsherkat.ssaa.ir اقدام گردد.
4-تعیین نام توسط کارشناس در چه بازه زمانی صورت میگردد؟
از زمان ارجاع به کارشناس تعیین نام در همان روز کاری.
5-آیا استفاده از اعداد در ترکیب نام امکان پذیر می باشد؟
استفاده از اعداد در کنار یک اسم خاص فارسی قابلیت تایید و بررسی دارد.
نکته: استفاده از کلمات عمومی مانند تجاری،بازرگانی،صنعتی و غیره اسم خاص محسوب نمیشوند
6-آیا در انتخاب نام ، حتما باید نام ترکیبی از چند کلمه باشد؟
خیر تعداد کلمات در ترکیب نام محدودیتی ندارد، نام می تواند شامل یک کلمه، دو کلمه و یا بیشتر باشد. لیکن نام های انتخابی باید فارسی بوده و مطابق با دستورالعمل تعیین نام (بارگذاری شده در سامانه) انتخاب گردد.
7-صرف پذیرش موقت در سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری (برون سازمانی) برای کارشناسی تعیین نام کافی می باشد؟
خیر باید تمام مراحل و گام های ورود اطلاعات در سامانه تکمیل و در نهایت گزینه (ارسال جهت بررسی تعیین تکلیف نام و محتوای الکترونیک)زده شود، بعد از گذراندن این مرحله درخواست الکترونیکی به قسمت داده آمایی ارجاع و در صورت نبود ایراد به اداره تعیین نام اشخاص حقوقی جهت کارشناسی نام ارسال می گردد.
8-آیا امکان مراجعه حضوری برای تعیین نام شخصیت حقوقی و جود دارد؟
خیر، تعیین نام صرفا از طریق ورود الکترونیکی اطلاعات در سامانه irsherkat.ssaa.ir امکان پذیر است.
——————————————————————————————————————————
سوالات مربوط به تاسیس:
1-نحوه تاسیس موسسه/شرکت با مسئولیت محدود ،سهامی خاص و سایر شرکتهای مندرج در قانون تجارت به چه نحوی می باشد؟
جهت تاسیس شرکت/موسسه می بایستی صرفاٌ از طریق سایت irsherkat.ssaa.ir اقدام نمایید.( در تمامی گام های ورود اطلاعات در سامانه ثبت شرکتها توضیحات مربوطه اعلام گردیده)
2-جهت پیگیری درخواست ثبت شرکت/موسسه می بایستی به چه نحوی اقدام گردد؟
صرفا از طریق ورود به سامانه با شماره پیگیری دریافت شده قابل رصد می باشد.
3-آیا لزومی برای مراجعه به اداره ثبت شرکتها جهت پیگیری تاسیس شرکت/موسسه می باشد؟
خیرنیازی به مراجعه حضوری نمی باشد. با توجه به الکترونیکی شدن تمامی امور، فرایندهای مربوط به ثبت شرکت/موسسه، صرفا از طریق سایت irsherkat.ssaa.ir صورت می پذیرد.
4-چه مدارکی برای تاسیس شرکت باید ارسال گردد؟
تمامی مدارک مورد نیاز در راهنمای سایت irsherkat.ssaa.ir درج شده است. لذا کلیه مدارک مربوطه بر اساس نوع شخصیت حقوقی(سهامی خاص، با مسئولیت محدود و …) پس از تکمیل مندرجات مربوطه (طبق سامانه) می بایست در دو نسخه پرینت گرفته شده و پس از امضاء اوراق مربوطه از طریق دفاتر منتخب پستی جهت ادامه فرآیند رسیدگی به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری استان مربوطه ارسال گردد.
5-نحوه پر کردن صورتجلسه، اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه و اظهارنامه به چه شکل است؟
مندرجات تقاضانامه ، شرکتنامه ، اظهارنامه ، صورتجلسات مجمع موسسین و هیات مدیره بر اساس اقلام اطلاعاتی سامانه توسط متقاضی تکمیل می گردد. (متن اوراق ارائه شده با سامانه ثبت شرکتها می بایستی دقیقا مطابقت نماید.)
6-موضوعات فعالیت نیازمند اخذ مجوز از سازمان ها، ارگان ها و نهادهای مختلف به چه نحوی است؟
براساس موضوعات فعالیت اعلامی در گام موضوع فعالیت در سامانه لذا در صورتی که موضوعی جزء موضوعاتی است که نیازمند اخذ مجوز جهت ثبت می باشد بایستی قبل از اقدام ثبتی نسبت به اخذ مجوز از مرجع ذیربط اقدام گردد.
7-مدت زمان تقریبی ثبت شرکت/ موسسه چند روز طول می کشد؟
پس از وصول اوراق مربوطه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ظرف یک روز کاری انجام می پذیرد. مگر در صورت وجود نقص اوراق و مدارک یا عدم رعایت مقررات حاکم بر موضوع که در اینصورت مراتب به موجب ابلاغیه نقص یا عدم امکان ثبت اطلاع رسانی خواهد گردید.
8-نحوه اخذ گواهی بانکی برای شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود در شرف تاسیس به چه صورت است؟
پس از دریافت ابلاغیه مربوطه از سامانه ثبت شرکتها می بایستی جهت اخذ گواهی به بانک مراجعه گردد.
9-آیا جهت ثبت شرکت/موسسه نیاز به اخذ کد ثنا می باشد؟
برای کلیه اعضاء هیات مدیره و اشخاص دارای حق امضاء اخذ کد ثنا الزامی است.
جهت اخذ کد ثنا به سایتhttps://adliran.ir مراجعه گردد.
——————————————————————————————————————————
سوالات مربوط به تغییرات شرکت های سهامی، شرکتهای با مسئولیت محدود و تعاونی و تضامنی :
1-چه مدارکی می بایستی به همراه صورتجلسه تغییرات به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد؟
– رسید پذیرش از سامانه ثبت شرکتها و اصل صورتجلسه امضا شده
– لیست سهامداران حاضر در جلسه با امضا حاضرین
– در صورتی که مفاد صورتجلسه نیازی به ارائه مجوز از مراجع ذیربط دارد، ارائه اصل مجوز
– وکالتنامه و یا نامه نمایندگی برای اشخاص حقوقی
– در صورتی که جلسه با اکثریت باشد ارائه اصل آگهی دعوت و منضمات مربوطه
– در صورتی که جلسه تنفسی باشد ارائه کلیه صورتجلسات
– در صورت دو نوبتی شدن ارائه صورتجلسه منفی نوبت اول
– در صورتی که تعداد حاضرین در جلسه بیش از 150 نفر باشند ارائه سی دی مربوطه
– در خصوص تصمیم نقل و انتقال سهام لیست سهامداران قبل و بعد نقل و انتقال سهام و در صورت عدم پرداخت الکترونیکی مالیاتی ارائه برگه مفاصا حساب مالیاتی
– در نقل و انتقال قهری ارائه گواهی حصر وراثت و مالیات بر ارث
در خصوص افزایش سرمایه ارائه دو نسخه اظهارنامه افزایش سرمایه با امضای اعضا هیات مدیره و لیست سهامداران قبل و بعد از افزایش، عنداللزوم آگهی حق تقدم و آگهی دعوت ( اگر افزایش سرمایه نقدی باشد ارائه گواهی بانکی ، اگر از طریق مطالبات باشد ارائه لیست مطالبات با امضای بازرس اصلی ، اگر غیر نقدی یا تجدید ارزیابی باشد ارائه نامه و تاییدیه کارشناس رسمی دادگستری)
*تمامی مستندات مربوطه می بایستی از طریق پست ارسال گردد.
2-مدت زمان فاصله بین چاپ آگهی دعوت تا تشکیل جلسه چقدر می باشد؟
م طابق ماده 98 لایحه اصلاحی قانون تجارت میزان فاصله دعوت حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز می باشد.
3-آگهی دعوت چه زمانی ارائه می شود؟
زمانیکه جلسه ای فاقد حضور تمام سهامداران باشد و یا دسترسی به تمامی سهامداران نباشد که در اینصورت بایستی جلسه با اکثریت سهامداران برگزار شود.
4-آگهی دعوت در چه روزنامه ای می بایست درج گردد؟
– روزنامه ای که شرکت تعیین کرده است و در صورت تعطیلی روزنامه کثیر الانتشار شرکت و یا مواردی از این قبیل، ضمن ارائه تاییدیه وزارت ارشاد در هر روزنامه ای امکان انتشار آگهی دعوت جهت تشکیل جلسه با رعایت مقررات حاکم بر موضوع وجود دارد.
– در شرکت های با مسئولیت محدود و در صورت عدم تعیین روزنامه در سوابق ثبتی، در هر روزنامه ای امکان چاپ و انتشار آگهی دعوت با رعایت مقررات حاکم بر موضوع وجود دارد.
5-در آگهی دعوت چه مواردی باید درج گردد؟
– نام و نوع شرکت
– شماره ثبت شرکت
– شناسه ملی شرکت
– مکان تشکیل جلسه
– تاریخ و ساعت دقیق تشکیل جلسه
– دستور جلسه
– مقام دعوت
در صورت دو نوبتی بودن، دلیل عدم تشکیل جلسه نوبت اول باید در آگهی مربوطه قید گردد.
مندرجات آگهی دعوت در روزنامه نباید با مندرجات صورتجلسه ارائه شده دارای کوچکترین مغایرتی باشد.
6-در چه صورتی آگهی دعوت رد میگردد؟
درصورت عدم رعایت هر یک از موارد مندرج در بند 5 به شرح فوق الذکرو یا سایر علل مرتبط حسب مورد
7-آیا در آگهی دعوت محل تشکیل جلسه حتما بایستی محل قانونی شرکت (که قبلا به اداره ثبت شرکتها اعلام شده است) باشد یا آدرس دیگری هم می توان اعلام کرد؟
در صورتی که آدرس اعلامی در روزنامه با نشانی اعلامی در متن صورتجلسه دارای انطباق کامل باشد بلااشکال می باشد.
8-چه زمانی باید لیست سهامداران به همراه صورتجلسه ارسال گردد؟
در رعایت ماده 99 لایحه اصلاحی قانون تجارت ارائه لیست سهامداران حاضر در شرکتهای سهامی خاص به همراه ذکر تعداد سهام با امضای ایشان در کلیه مجامع عمومی الزامی است.
9-صلاحیت های مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده کدام است؟
انتخاب مدیران، تصویب ترازنامه و صورتهای مالی، انتخاب و تعیین سمت اعضای هیئت مدیره، تعیین دارندگان حق امضا، انتخاب بازرسین، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار و غیره بر اساس قوانین و مقررات موضوعه
10-صلاحیت های مجمع عمومی عادی سالیانه را نام ببرید؟
انتخاب مدیران، تصویب ترازنامه و صورتهای مالی، انتخاب و تعیین سمت اعضای هیئت مدیره، تعیین دارندگان حق امضا، انتخاب بازرسین، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار (با درنظر گرفتن سال مالی شرکت/موسسه) و غیره بر اساس قوانین و مقررات موضوعه
11- صلاحیتهای مجمع عمومی فوق العاده را نام ببرید؟
– کاهش/افزایش سرمایه
– تغییر موضوع فعالیت
– تغییر نشانی
– تغییر نام
– کاهش/افزایش اعضای هیئت مدیره
– انحلال
– تصویب اساسنامه جدید
– اصلاح ماده اساسنامه در تصمیمات پیش بینی نشده
– نقل و انتقال سهام
– در واقع کلیه تصمیمات متضمن تغییر مفاد اساسنامه(بر اساس قوانین موضوعه)
12- صلاحیتهای هیئت مدیره را نام ببرید؟
تعیین سمت اعضای هیئت مدیره، تعیین دارندگان حق امضا، تغییر نشانی در صورتی که در اساسنامه به هیات مدیره اجازه داده شود، تفویض اختیار هیئت مدیره به مدیرعامل، نقل و انتقال سهام در صورتی که در اساسنامه پیش بینی شده باشد، عملی نمودن افزایش سرمایه و غیره (بر اساس قوانین موضوعه)
13-تا چه زمانی جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه قابلیت تشکیل دارد؟
تا چهار ماه پس از پایان سال مالی شرکت.
14-نحوه تشکیل هیات رییسه در شرکتهای سهامی به چه صورت می باشد؟
هیئت رئیسه برای تشکیل جلسه، شامل چهار نفر(یک رئیس جلسه،دو ناظر جلسه و یک منشی) تشکیل می شود، رئیس و هر دو ناظر بایستی سهامدار باشند ولی منشی می تواند سهامدار نباشد. ذیل صورتجلسه می بایستی به امضای تمامی اعضای هیات رییسه برسد در صورتی که صورتجلسه دارای چند صفحه باشد تمامی صفحات امضا گردد (مطابق ماده 105 لایحه اصلاحی قانون تجارت)
15-آیا اعضای هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص میتوانند سهامدار نباشند؟
خیر طبق ماده 107 لایحه اصلاحی قانون تجارت در شرکتهای سهامی خاص، اعضای هیئت مدیره بایستی حتما سهامدار باشند (لازم به ذکر است مدیر عامل میتواند خارج از سهامداران و هیات مدیره انتخاب گردد.)
16-آیا در شرکتهای سهامی خاص انتخاب نائب رئیس هیئت مدیره الزامیست؟
بله، مطابق ماده 119 لایحه اصلاحی قانون تجارت انتخاب نائب رئیس در شرکتهای سهامی خاص الزامیست، در غیر اینصورت موجب رد صورتجلسه می گردد.
17-در شرکتهای سهامی خاص در چه صورتی می تواند یک شخص هر دو سمت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره را داشته باشد؟
در صورت رعایت ماده 124 لایحه اصلاحی قانون تجارت که مجمع تصویب می نماید، می توان همزمان یک نفر هم سمت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره را داشته باشد.
18-آیا یک شخص می تواند در دو شرکت مدیرعامل باشد؟
طبق ماده 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت یک شخص نمی تواند در بیش از یک شرکت مدیرعامل باشد.
19-تمدید مدت تصدی مدیران به چه صورت و در چه صورتجلسه ای انجام می شود؟
باید در صورتجلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده یا سالیانه انجام شود.
20-بعد از انتقال شرکت از یک واحد ثبتی به واحد ثبتی دیگر، نحوه پذیرش صورتجلسات جدید چگونه می باشد؟
پس از انتقال پرونده ثبتی به واحد ثبتی مقصد و دریافت شماره ثبت جدید امکان ثبت صورتجلسات جدید میسر می باشد.
21-تاریخ وکالتنامه مدنی(محضری) به پایان رسیده باید مجددا تاریخ به روز شود یا خیر؟
وکالتنامه ارائه شده از هر جهت از جمله تاریخ بایستی جهت ثبت صورتجلسه مربوطه معتبر باشد.
22-آیا تصویب ترازنامه سال 1402 را در سال 1403 میتوان انجام داد؟ و در چه صورتجلسه ای؟
در صورت انتخاب بازرسان و در صورتجلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده انجام می شود.
23-برای شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد ارائه صورتجلسه به چه شکلی است؟
صورتجلسه می بایست از طریق مقررات و سامانه های مرتبط با سازمان منطقه آزاد تنظیم و ارائه گردد. بنابراین تکلیفی برای ادارات ثبت شرکتها در این خصوص متصور نمی باشد
24-آیا بازرس و منشی می تواند یک نفر باشد؟
بله هیچ ممانعتی ندارد. مگر درصورتیکه در اساسنامه تصمیم دیگری اتخاذ شده باشد.
25-آیا یک شخص با سمت مدیرعامل همزمان می تواند در یک شرکت دیگر، سمت مدیرعامل داشته باشد؟
به موجب ماده 126 قانون تجارت،یک شخص به طور همزمان نمیتواند سمت مدیرعامل را در چند شرکت داشته باشد.
26-آیا ثبت شرکتها تکلیفی جهت ارائه کد فراگیر اتباع خارجی برای شخص حقیقی دارد؟
خیر، جهت ارائه کد فراگیر اشخاص حقیقی مراجعه به دفاتر کفالت،اقامت و اشتغال اتباع خارجی در سراسر کشور و جهت اشخاص حقوقی مراجعه به سازمان سرمایه گذاری خارجی واقع در خیابان داور، ساختمان اقتصاد دارایی
27-در شرکتهای با مسئولیت محدود که با حضور اکثریت شرکاء برگزار می گردد نحوه برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق العاده به چه صورت می باشد؟
مطابق ماده 111 قانون تجارت اکثریت عددی شرکا ء و سه چهار سرمایه الزامی می باشد
. نکته: جلسه مجمع عمومی فوق العاده در شرکتهای با مسئولیت محدود نوبت دوم ندارد.
تبصره: صرفا انحلال شرکت مطابق بند ب ماده 114 قانون تجارت با حضور عده ای از شرکاء که سهم الشرکه آنها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد
.
28-در شرکتهای با مسئولیت محدود که با حضور اکثریت شرکاء برگزار می گردد نحوه برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده و عادی سالیانه به چه صورت می باشد؟
مطابق ماده 106 قانون تجارت باید تصمیمات با اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود و چنانچه در نوبت اول اکثریت مذکور حاصل نشد تصمیمات در جلسه دوم با حضور اکثریت عددی شرکاء اتخاذ می گردد.
29-نحوه انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود به چه صورت می باشد؟
نقل و انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی به همراه صورتجلسه مربوطه
30- هیات نظار در شرکتهای با مسئولیت محدود چگونه انتخاب می شود؟
در صورتیکه عده شرکاء بیش از 12 نفر باشد شرکت بایستی دارای هیات نظار بوده و هیات مزبور سالی یکبار مجمع عمومی را تشکیل دهد.
31-افزایش سرمایه در شرکتهای با مسئولیت محدود به چه صورت می باشد؟
الف) افزایش سرمایه از محل نقدی با ارائه گواهی افزایش سرمایه از بانک مقدور می باشد.
نکته: فیش واریزی قابل قبول نیست صرفا می بایستی اصل گواهی بانکی خطاب به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری استان مربوطه ارائه گردد.
ب) افزایش سرمایه از محل آورده غیرنقدی ، مطالبات و سود انباشته نیز امکان پذیر می باشد.
32-در شرکتهای تعاونی پذیرش صورتجلسات به چه شکل می باشد؟
در شرکتهای تعاونی کلیه صورتجلسات با تاییدیه و ارائه مجوز اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و پذیرش در سامانه صورت می پذیرد.
——————————————————————————————————————————
سوالات مربوط به موسسات ، شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی:
1-نحوه تاسیس مجتمع های (مسکونی و تجاری و اداری) به چه صورت می باشد؟
ضمن رعایت دقیق مقررات و پرکردن فیلدهای مربوط در سامانه، ارائه اساسنامه های مربوط بر اساس قانون تملک آپارتمان ها و اعلام تعداد مالکان یا متراژ کل واحدها الزامی می باشد.
نکته: در صورت عدم حضور کلیه مالکان ارایه مستندات دعوت بر اساس اساسنامه مصوب نیز باید ارسال گردد.
2- الزاماتی که می بایست در موسسات جهت ثبت تغییرات رعایت گردد چیست؟
موسسات تابع اساسنامه های حاکم خود می باشند و می بایست بر همین اساس نسبت به اعلام تصمیمات و تغییرات خود اقدام نمایند.
3-آیا جهت ثبت موسسات غیر تجاری (انتفاعی) ارائه گواهی بانکی سرمایه اولیه و یا جهت افزایش سرمایه الزامی می باشد؟
خیر
4-آیا جهت نقل و انتقال سهم الشرکه در موسسات ارائه سند صلح تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی الزامی می باشد؟
بله در رعایت ماده 102 و 103 قانون تجارت نقل و انتقال سهم الشرکه طی تنظیم سند صلح دردفترخانه اسناد رسمی صورت می پذیرد.
5-چگونه از موضوع فعالیت موسسات که نیاز به اخذ مجوز می باشد مطلع گردیم؟
از طریق جداول موضوعات فعالیت که در سامانه جامع ثبت شرکتها بارگذاری گردیده است.
6-نحوه ختم تصفیه شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی به چه صورت می باشد؟
با توجه به عدم تشریح قانونی اعلام ختم تصفیه طبق هر دو ماده 215 قانون و 225 لایحه اصلاحی قانون تجارت قابلیت اقدام خواهد داشت.
نکته: چنانچه در اختیارنامه ماده قانونی صراحتا اشاره گردیده باشد میبایست وفق ماده مذکور اعلام ختم تصفیه صورت پذیرد.
7-موضوعات فعالیت در موسسات غیر تجاری با شرکتها به چه صورت قابل تفکیک و تشخصی می باشد؟
با توجه به ماده 2 قانون تجارت و تصریح امورتجاری در ماده مذکور و بند ه ماده 6 ایین نامه ثبت موسسات و تشکیلات غیر تجاری موضوعات قابلیت ثبت در موسسات تفکیک گردیده است.
8-در خصوص سمت های موسسه که در اساسنامه پیش بینی شده در سامانه موجود نیست چگونه باید عمل کرد؟
استفاده از سمت هایی که در سامانه مرتبط و شبیه به سمت مربوطه در اساسنامه می باشد و یا در صورت عدم وجود سمت های مرتبط از گزینه سایر استفاده گردد.
9-عنوان جلسه در سامانه موجود نیست و یا تصمیم متناظر در سامانه وجود ندارد و با درج عنوان مطابق اساسنامه چه تصمیمی باید انتخاب گردد؟
از گزینه های مطابق اساسنامه استفاده گردد.
10-آیا ثبت زمین در قالب مجتمع تجاری امکان پذیر است؟
خیر قانون تملک آپارتمان ها بر اساس ساختمان می باشد نه زمین.
11-موسسات غیر انتفاعی/ انتفاعی که در بدو تاسیس اشتباها در قالبی دیگر به ثبت رسیده اند چگونه می توان اصلاح نمود؟
متقاضی می تواند بر اساس اساسنامه مصوب نسبت به حذف سرمایه و تبدیل آن به دارایی و حذف سهم الشرکه افراد طی صورتجلسه مجمع عمومی با حضور کلیه موسسین بدو تاسیس اقدام نماید و حالت عکس آن نیز در خصوص موسسات غیر انتفاعی به نحو مذکور قابلیت اقدام و اصلاح خواهد داشت.
12-امضا ذیل اوراق صورتجلسه / اوراق تاسیس از جانب دیگران جعل گردیده است نحوه اقدام ما چگونه باید باشد؟
با طرح شکایت در محاکم کیفری نسبت به اثبات جعل و متعاقب آن طرح دادخواست حقوقی در محاکم حقوقی نسبت به ابطال صورتجلسه و آگهی مربوطه اقدام گردد.
13-ثبت مهد کودک، پیش دبستانی و کودکستان از لحاظ مرجع صدور مجوز چگونه است؟ اگر موضوع فعالیت توامان مشتمل بر تاسیس مدرسه و پیش دبستانی باشد چه کاری باید انجام داد؟
مدارس در تهران با اخذ مجوز از اداره کل آموزش و پرورش و مهدکودک ها با اخذ مجوز از سازمان ملی تعلیم و تربیت به ثبت می رسند و در سایر استانها مدارس از معاونت مراکز مدارس و مراکز غیر دولتی و در خصوص پیش دبستانی معاونت آموزش ابتدایی استان مربوطه و در خصوص موضوعات توامان از هر دو مرجع اخذ مجوز صورت می پذیرد.
14-نشانی منزل به عنوان آدرس یک موسسه یا شرکت به ثبت رسیده و ما بی اطلاع بوده ایم جهت اصلاح آن چه کاری باید انجام بدهیم؟
با طرح دادخواست در محاکم قضایی و ارائه مستندات مربوطه.
15-درخصوص نحوه ثبت موسسات حقوقی و داوری و نحوه ارائه مجوز و تشخیص مرجع صدور مجوز چه اقدامی می بایستی صورت پذیرد؟
جهت ثبت موسسات حقوقی اخذ مجوز از کانون وکلا یا مرکز امور مشاوران قوه قضاییه هر استان و در خصوص موسسات داوری با اخذ مجوز از معاونت توسعه قضایی حل اختلاف خطاب به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری.
نکته: چنانچه هر دو موضوع فعالیت مورد درخواست باشد اخذ مجوز از هر دو مرجع الزامی می باشد و ثبت تغییرات و تصمیمات نیز از حیث صدور مجوز تابع تاسیس خواهد بود.
16- میزان حداقل مجاز سرمایه در موسسات غیر تجاری و حداقل تعداد شرکای حاضر در موسسات غیر تجاری چه میزان می باشد؟
عدم تصریح ماده قانونی در خصوص میزان حداقل سرمایه در موسسات و همچنین تعداد شرکا.
نکته: در صورت تک شریک بودن موسسات تصویب اساسنامه بر اساس موسسات تک نفره الزامی است.
——————————————————————————————————————————
:سوالات مربوط به سامانه
1-ثبت صورتجلسه تغییرات به چه صورت انجام می شود؟
با مراجعه به سایت irsherkat.ssaa.ir و انتخاب گزینه صورتجلسه تغییرات، پس از ورود اطلاعات در سامانه و پذیرش نهایی، رسید پذیرش دریافتی از سامانه را همراه با مستندات مربوطه از طریق پست ارسال و رعایت نکات ذیل در کنار رعایت سایر مقررات الزامی می باشد.
1. ورود اطلاعات مشخصات تمامی سهامداران ، شرکاء ، اعضای هیات مدیره ، بازرسان ، موسسین و …. مطابق با کارت ملی امکان پذیر می باشد.
2. در شرکتهای سهامی خاص زمانیکه تصمیمات جلسه افزایش سرمایه ، کاهش سرمایه و نقل و انتقال سهام می باشد در گام اشخاص تمامی سهامداران مطابق با آخرین تغییرات سهام ورود اطلاعات گردد.
3. در شرکتهای سهامی خاص تاریخ تصدی مدیران از تاریخ تشکیل مجمع عمومی عادی نهایتا به مدت دو سال می باشد و در صورتجلسات هیات مدیره تاریخ تصدی اعضای هیات مدیره از تاریخ تشکیل جلسه تا پایان مدت تصدی اعضای هیات مدیره که در مجمع عمومی عادی انتخاب گردیده اند می باشد.
4. در شرکتهای سهامی خاص تاریخ تصدی انتخاب بازرسین از تاریخ تشکیل جلسه تا پایان سال مالی(تعیین شده توسط شرکت در اساسنامه ) می باشد.(بعنوان مثال: چنانچه نسبت به انتخاب بازرسین در تاریخ یک اسفند ماه اقدام و سال مالی شرکت از ابتدای فروردین هر سال شروع شود پایان تصدی بازرسین پایان اسفندماه همان سال می باشد).
2-در پذیرش صورتجلسه افزایش سرمایه یا نقل و انتقال در گام سهام اشخاص لیست اشخاص را نمی آورد چه باید کرد؟
برای شرکتهای غیرسهامی می بایست در گام تغییرات سمت اشخاص به اشخاص ورود اطلاعات شده سمت سهامدار داده شود تا در گام نقل و انتقال سهام لیست اشخاص مشخص گردد.
در شرکتهای سهامی در گام اشخاص از فایل اکسل برای ورود اطلاعات سهامداران استفاده شود.
3- چنانچه موضوعی به فعالیت شرکت اضافه گردد تکلیف چیست؟
با توجه به حذف گزینه الحاق موضوع از تصمیمات جلسه در سامانه متقاضی می بایست تغییر موضوع را انتخاب کرده و کلیه موضوع فعالیت شرکت از بدو تاسیس تا کنون در قسمت موضوع فعالیت سامانه قید گردد.
4-آیا انطباق کامل نشانی اعلامی در سامانه ثبت شرکتها (اخذ شده از شرکت پست) با متن صورتجلسه ارائه شده الزامی است ؟
بله درصورت کوچکترین مغایرت نشانی اعلامی در سامانه با صورتجلسه اقدامی میسور نخواهد بود.
5-در ثبت تاسیس هنگامی که موضوع فعالیتی مجوزی نیاز ندارد چه اطلاعاتی در سامانه، قسمت مجوز وارد شود؟
موضوع فعالیتی که نیاز به مجوز ندارد الزام به وارد کردن اطلاعات در قسمت مجوز نمی باشد.
6-در ثبت تاسیس اسم شخص در گام اشخاص وارد شده ولی ایراد ثبت احوال میگیرد؟
به چند دلیل می تواند ایراد بگیرد: یا در آن لحظه سامانه قطع می باشد، یا ورود اطلاعات در سامانه درست نمی باشد، یا اطلاعات شخص در سامانه ثبت احوال مشکل دارد که باید از سازمان مربوطه پیگیری شود.
7-چنانچه درسامانه بعد از صدور آگهی برای پرداخت حق الثبت میزان مبلغ پرداختی اشتباه باشد چه باید کرد؟
یکی از اعضای هیئت مدیره یا وکیل شرکت برای پیگیری باید حضوری به اداره ثبت شرکتهای مربوطه مراجعه نماید.
نکته: پس از صدور آگهی توسط اداره ثبت شرکتها متقاضی مکلف است در قسمت پیش نویس آگهی سامانه متن آگهی رامطالعه پس از تایید نسبت به پرداخت حق الثبت و امضاء الکترونیکی اقدام نماید در صورت مغایرت آگهی با صورتجلسه ارسالی پرینت پیش نویس آگهی را جهت اصلاح به اداره ثبت شرکتهای مربوطه تحویل نماید
8- نحوه ورود اطلاعات مشخصات گواهی بانکی در شرکتهای سهامی چگونه است؟
پس از تکمیل فیلدهای مربوطه در سامانه و تایید نام از اداره مربوطه نسبت به دریافت ابلاغیه از سامانه اقدام پرینت دریافت و برای بازگشایی حساب شرکت در شرف تاسیس به بانک مراجعه شود و پس از صدور گواهی بانکی خطاب به اداره ثبت شرکتها مشخصات گواهی مربوطه در سامانه بارگذاری گردد.
نکته: به متقاضیان ثبت تاسیس شرکتهای سهامی قبل از ارسال جهت بررسی تعیین تکلیف محتوی الکترونیکی پیشنهاد می گردد جهت ارائه به بانک پرینت اساسنامه، اظهارنامه، متن صورتجلسه مجمع عمومی موسیسن و هیات مدیره را از سامانه دریافت نمایند.
9-ایراد خطا در ذخیره اطلاعات به چه علت می باشد؟
در صورت طولانی شدن فرآیند پذیرش و ورود اطلاعات توسط متقاضی.
نکته: برای شرکتهای غیرسهامی در گام اشخاص پس از ورود اطلاعات هریک از شرکاء در گام مربوطه و تعیین سمت نسبت به گام بعدی اقدام نمایند. و مجددا نسبت به شریک بعدی اقدام نماید.
10-سامانه ثبت شرکتها برای پذیرش صورتجلسه ایراد دو شغله بودن میگیرد چه باید کرد؟
مطابق اصل 141 قانون اساسی ممنوعیت بیش از یک شغل دولتی پیش بینی .لذا این امر امکانپذیر نیست.
نکته: در صورت بروز این مشکل با مکاتبه توسط بالاترین مقام دستگاه ذیربط به اداره ثبت شرکتها نسبت به معرفی فرد مورد نظر به اداره ثبت شرکتهای دولتی (مستقر در سازمان امور مالیاتی ) و با تایید آن مرجع نسبت به معافیت ایشان اقدام می گردد.
اعضاء باید حداقل 18سال تمام داشته باشند. البته همه افراد در هر سنی میتوانند سهام دار شرکت باشند و اگر زیر 18 سال تمام سن داشته باشندبه ولایت ولی سهامدار می شوند ولی برای عضویت در هیات مدیره یا بازرس باید حداقل سن قانونی را داشته باشند.
کاربری ملک و آدرس ارائه شده برای شرکت ، توسط اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری استعلام نمیشه ، آدرس و کدپستی که برای شرکت توی فرم مینویسین بازدیدنداره. اگر بعدا واقعا لوکیشن خاصی برای شرکتتون در نظر گرفتین، اونوقت صورتجلسه تغییر آدرس میزنیم.
افرادی که سوء پیشینه دارند می توانند اقدام به ثبت کنند ومانعی ندارد. اما باید توجه کنند که این افراد فقط می توانند سهامدار شرکت باشند و نمی توانند مدیر عامل یا از اعضاء هیئت مدیره باشند.همچنین بازرس بودن نیز منوط به نداشتن سوءپیشینه کیفری است.
هزینه ثبت براساس (حق الثبت-حق التمبر-روزنامه رسمی) طبق واریزی های اداره ثبت که بر اساس میزان سرمایه و موضوع فعالیت محاسبه می گردد.
[field id=”name”]