قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1384 تصویب و در سال 1386 اجرائی شد که به تمامی خدمات ، تولید و واردات و تمامی فعالیتهای دیگر تعلق میگیرد که درسال 1393 به مبلغ 8% رسیده است و درحال حاضر در تمام دنیا با همین عدد و به اسم (vat( value added tax h اجرائی شده است. مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالا ها و خدمات عرضه شده با ارزش کالا ها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می گردد.این مالیات به صورت تصاعدی قراردارد

واردات ، تولید ، توزیع و مصرف که نهایت مصرف کنندگان ، پرداخت کننده آن هستند. در این مالیات ، نباید مالیاتی توسط تولید کنندگان پرداخت شود و باید مصرف کننده نهایی فقط این مالیات را بپردازند.

ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده شامل تمام خدمات و کالاهایی که در ایران به فروش میرسد می شود اما دارای چند استثنا است:

سیگار و سوخت هواپیما دو کالای خاص هستند که به هرکدام به ترتیب 12 و 20 درصد مالیات ارزش افزوده تعلق می گیرد. به محصولات کشاورزی فرآوری نشده ، کالاهای اساسی (برنج ، روغن ، گوشت و..) و خدمات بهداشتی مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی گیرد.

مالیات غیر مستقیمی که مصرف کننده نهایی باید در ازای خرید کالا یا خدمات پرداخت کند ، و توزیع کنندگان موظف به دریافت آن و پرداخت به سازمان مربوطه می باشند. این مالیات در دوره های سه ماهه و بر مجموع فروش تعلق می گیرد ، در حال حاضر این مالیات 9% بهای تمام شده کالا و خدمات می باشد که شامل 6% مالیات و 3% عوارض است که پنج درصد آن به حساب خزانه و چهار درصد آن به حساب شهرداریها – دهیاری ها بخش سلامت و فرهنگی توزیع می گردد. هر واحد تجاری موظف به ثبت نام و تشکیل پرونده و ارائه اظهارنامه های سه ماهه خود به سازمان می باشد که مدارک و مراحل مختلفی دارد. در این فرمول مبلغ فقط از مصرف کننده کالا یا خدمات دریافت می شود به این صورت که هرمبلغی در گردش به عنوان ارزش افزوده محاسبه می شود روی بهای تمام شده کالا از مصرف کننده دریافت می شود.

اظهارنامه ارزش افزوده : 

این اظهارنامه هم همانند گزارش فصلی در انتهای هر فصل اظهار می شود و مبلغ مالیات همان لحظه به صورت اینترنتی فیش داده می شود.

نکته: شرکتهایی که از چرخش مالی بالایی برخوردار هستند طبق نظر اداره مالیات یا وزارت دارایی میتواند تاریخ اظهارنامه  را به هریک ماه تغییر دهند.

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده
  2. دریافت کد اقتصادی
  3. فاکتور خرید و فروش
  4. اجاره نامه هلوگرام دار
  5. ثبت نام در سامانه ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده یکی از عناصر تشکیل دهنده نظام مالیاتی است، تمام واحد های اقتصادی که به تولید یا توزیع کالا میپردازند باید این مجوز را دریافت کنند. در صورتیکه این کسب و کار ها ، مجوز یا همان گواهی ارزش افزوده را دریافت نکرده باشند ، اما مالیات در یافت کرده باشند مرتکب کاری غیر قانونی شده اند. گواهی ارزش افزوده با نام گواهینامه ارزش افزوده هم شناخته میشود ، که پس از تکمیل پرونده مالیاتی به متقاضی ارائه میشود ، که شامل 4 مرحله پیش ثبت نام ، ثبت نام ، تکمیل مدارک و صدور گواهی ارزش افزوده میباشد.

گواهینامه های ارزش افزوده با تشخیص حوزه مالیات ممکن است با اعتبار های 6 ماهه یا یک ساله برای متقاضیان صادر شوند.

تولید کننده و توزیع کننده میبایست 10 درصد سود خالص خود را مالیات بپردازند

مدارکی که برای ثبت نام و دریافت گواهی ارزش افزوده مورد نیاز است شامل دو بخش است

مدارکی که ثبت نام اولیه ضروری است و شامل مدارک زیر است:

کد اقتصادی

کپی مدارک اعضای شرکت 

آگهی تاسیس شرکت 

وکالتنامه

آدرس و کد پستی مسکونی و تجاری

آخرین تغییرات 

روزنامه رسمی 

تلفن ثابت و همراه مدیر عامل

مدارکی که برای مرحله آخر ارزش افزوده نیاز میباشد:

نام بانک شرکت

نام شعبه

شماره حساب 

تلفن رئیس هیئت مدیره

آخرین تغییرات

مدارک آخرین اعضا

کارت بازرگانی

کارت بازرگانی

کارت بازرگانی مشاوره:91035967-021 مشاوره:91035967-021 کارت بازرگانی کارت بازرگانی به کارتی اطلاق می گردد که دارنده آن بازرگان محسوب شده و عضو اتاق بازرگانی است و

بیشتر بخوانید »
ثبت برند

ثبت برند

ثبت برند مشاوره:91035967-021 مشاوره:91035967-021 ثبت برند ثبت برند یا نام تجاری طراحی منحصر به فردی است که به صورت نشانه یا نماد یا کلمه یا

بیشتر بخوانید »

ثبت شرکت

ثبت شرکت مشاوره:91035967-021 مشاوره:91035967-021 ثبت شرکت در سال 1401 ثبت شرکت ثبت شرکت از اجتماع دو یا چند شخصیت حقیقی یا حقوقی در کنار هم

بیشتر بخوانید »

[field id=”name”]